Friday 24 May 2019

Ubat Ketuat Kemaluan

Konsultasi dan Pemesanan Hubungi:

Telkomsel: +62 813-9000-3017

XL: +62 877-3676-6326

Indosat: +62 858-0255-2015

Axis: +62 838-4220-7639



Ketuat, atau genital warts, merupakan sejenis ketumbuhan kulit yang disebabkan oleh virus human papilloma virus atau HPV. HPV biasanya merebak melalui hubungan seks atau dari ibu ke anak semasa proses kelahiran. Ketuat biasanya akan timbul 3 minggu hingga 3 bulan selepas terdedah kepada jangkitan HPV. Ketuat biasanya adalah tidak berbahaya kepada anda tetapi jangkitan HPV kronik yang tidak dirawat akan membawa risiko tinggi untuk menghidap barah pintu rahim atau cervical canceri.



Namun demikian, anda juga berpotensi menghidap jangkitan kelamin lain yang boleh menyebabkan jangkitan yang sangat serius kepada bayi anda. Oleh itu, anda digalakkan untuk berjumpa dengan doktor supaya doktor boleh menjalankan ujian untuk mengenalpasti sama ada anda menghidap penyakit lain yang boleh membahayakan diri anda serta bayi anda.



Ketuat yang kecil biasanya akan hilang dengan sendiri tanpa rawatan. Untuk ketuat yang kecil, ubat sapu yang mengandungi bahan seperti salicylic acid, imiquimod, tricholoacetic acid atau podophyllin boleh digunakan untuk membuang ketuat.Jika anda ingin hamil, ubat sapu adalah kurang sesuai kerana sesetengah kandungan ubat sapu boleh mendatangkan kesan sampingan kepada anak anda. Dapatkan nasihat daripada doktor atau pegawai farmasi sebelum menggunakan ubat sapu. Ubat sapu juga tidak sesuai digunakan di bahagian muka serta orang yang mempunyai alahan kepada kandungan ubat sapu. Jika ketuat anda adalah besar dan banyak, maka anda disyorkan mendapatkan rawatan cryotherapy atau laser untuk membuang ketuat.



Lihat: https://youtu.be/PKMZwyW735o

Penyakit Kelamin: https://youtu.be/fdsOvAowB-I

Subscribe: https://www.youtube.com/channel/UCQtCKZo2upogR6xBkHACpRA?view_as=subscriber

0 comments:

Post a Comment